Eighth Grade

Komikern Bo Burnhams regidebut om trettonåriga Kayla skildrar en uppväxt som styrs av sociala normer och sociala nätverk. En stark film om våra inre och yttre världar, och vad som händer när de möts.

Film: Eighth Grade
År: 2018
Regi: Bo Burnham
I rollerna: Elsie Fisher, Josh Hamilton, Emily Robinson

Det är sista veckan innan sommarlovet och Kayla kämpar med att navigera i den värld av sociala normer och sociala nätverk som utgör mellanstadiets absoluta existens. Hon är tretton år, har inga vänner och en pappa som hon gör allt för att slippa prata med. Men online lever hon ett hela annat liv. På sin Youtube-kanal pratar hon om självförtroende, att våga vara sig själv. En stark kontrast till det verkliga livet. Två vitt skilda världar. Frågan är om hon vågar låta de två världarna mötas?

Eighth Grade är den hyllade komikern Bo Burnhams långfilmsdebut som regissör. Han har även skrivit manus och beskriver själv filmen som ”ett försök att visa de barn som lever sina liv online i en kultur de inte själva skapat”. Det är en lysande regidebut som tillsammans med Elsie Fishers klockrena porträttering av Kayla skapar en nästan obekvämt verklig bild av allt det man minns, och önskar att man kunde glömma, av sin tonårsperiod. Det pinsamma, det obekväma, det oskuldsfulla. Allt det vackra. En mer än sevärd film som garanterat inte lämnar någon oberörd.

/Matilda Eklöf

Publicerad den 18 juni 2021

Hej livet nr 2 2021

Tema: Livskraft

I numret med tema livskraft får du möta Tilda Schönbeck som gjort en fantastisk comeback efter den svåra olycka som förändrade livet. Vi besöker självhushållaren, funderar på det där med livslängd, pratar med Rolf om en livskraftig pension, lär oss mer om att möta naturen, och mycket mer!